JiRan TetanGGa

Saturday 23 April 2011

Berhentilah jadi Tarzan di rumah

Assalamualaikum..


Sebut aje nama Tarzan mesti terbayangkan sorang lelaki gagah, yang hidup dihutan dan berkawan dengan haiwan, namun begitu dia cukup dihormati dan disayangi oleh semua haiwan haiwan di hutan tersebut. Sekali dia menjerit, (jeritlah ala ala Tarzan) semua haiwan kat hutan pakat datang dekat dia...hebattt kannn !!!

Topiknya di sini, perlukah ibu bapa pun turut meniru gaya ala ala Tarzan ni, Tarzan menjerit memanggil rakan haiwannya, kita pula terjerit jerit memarahi atau memanggil anak anak. Tak kira lah kaum ibu atau kaum bapa, sama ada kita sedar ataupun tidak kita kerap juga menjadi tarzan di rumah kita dan tanpa kita sedar juga ianya menjadi satu kebiasaan kepada kita. 

Persoalan yang selalu berlaku ialah ibu dan bapa tidak mempunyai kesabaran yang cukup dalam mempengaruhi anak anak. Untuk membuatkan anak anak patuh dan ikut arahan kita, kita perlu pengaruhi mereka dulu supaya apa jua yang kita utarakan akan menjadi satu saranan yang cukup efektif buat mereka.

Mulai hari ini jom kita bertekad untuk tidak lagi menjadi Tarzan di rumah kerana ianya lebih membawa energi yang negatif dari positif. Marahlah dengan kasih sayang, suruhlah dengan penuh kebijaksanaan, InsyaAllah anak anak akan sentiasa patuh dan hormat kepada anda.

Sumber maklumat ini saya perolehi dari Majalah Mingguan Wanita, jika anda nak tau cara cara untuk berhenti jadi Tarzan di rumah bolehlah menghubungi no. (016-2471009-Cik Nurul). Selepas ni saya pun nak praktikkan juga lah !!!

2 comments:

||aLeaSaRa|| said...

kite tak jaditarzan kite baik sikit jadi jane he3...tulah zaman skrg mak bapak penat keja,balik umah bila anak2 meragam kdg2 terjadi tarzanlah pulak he3.....tobat2 tak mau dah!

Sal Saari said...

aLeaSaRa, betul tu..insyaallah mari sama2 kita praktikkan..