JiRan TetanGGa

Monday, 20 June 2011

Apabila kanak2 bercerita tentang Allah

Assalamualaikum


Perbahasan ini berlaku semasa 2 beradik tersebut sedang minum air teh, abang umur 6 tahun adik 4 tahun..


Adik : Abang..Allah cakap kalau abang minum habuk teh tu abang boleh jadi gemuk
Abang : mana adaaa...Allah tak makan, tak minum, tak ada mak, tak ada ayah, tak ada adik, abang, kakak dan baby
Adik : Allah tu minum susu tak??
Abang : Mana ada..Allah tak minum susu..
Adik : Allah tu boleh nampak kita tak??
Abang : bolehhhh...semua Allah boleh tengok sebab Allah tu duduk atas langit!!
Adik : Tapiiii...Allah tu boleh bercakap kannn??
Abang : Tak bolehhhhhhh..
Adik : bolehhhhhhhhhhhh...cuba tanya abah!!
Abang : tak bolehhhhh lahhhhh...(sambil meninggikan suara), 
Allah tu maha berkuasa, Allah tu ada kat syurga, kita boleh jumpa Allah kat syurga je..


Perbualan tamat...



              

6 comments:

Nur Hawa Mohd Zin said...

kanak2 pun dah pandai bicara pasal hal ni...hope anak akak jadi anak yang soleh dan solehah...amin

Freaky said...

kalau mereka dah boleh fikir macam ni, ajar dan didik mereka dengan baik

Adzriel @ Liza AB said...

kak liza pun kekadang pening menjawab soalan anak lelaki kak liza yg 9 tahun tu. he..he..

IdaNurFieyda said...

hehehe..xdpr bygkan muke si kakak tu..

fadwa daud said...

syahdu hati bila si kecil berbicara tentang agama:)

Syazwani Amira said...

sejuk mata mmandang, sjuk telinga mendengar ;)