JiRan TetanGGa

Monday, 13 June 2011

Rindu betul kat kampung..

Assalamualaikum


Tetiba pulak pagi ni rindu sangat kat kampung, lagipun memang dah lama aku tak balik jenguk rumah pusaka arwah emak dan abah tu..tak tau bila boleh balik...tentu halaman sudah penuh dengan semak samun, daun2 kering dan kemuncuk..Dalam rumah pulak penuh dengan sawang dan taik2 cicak merata2..


Kalau balik kampung, hari ahad mesti tak lupa singgah kat Pekan Sehari di pekan Temerloh, cari kuih muih, ulam ulaman dan sayur sayuran kampung. Kalau p sana memang rambang mata, sampaikan rasa semua benda nak dibeli tambah2 pulak kalau tengok kuih muih yang macam2 jenis dan murah2..Lagi terpukau bila jumpa ulam2 yang fresh2 seolah2 baru dipetik dari pokoknya. Fuhhh..cubalah korang bayangkan...


Masa arwah emak dan abah ada dulu, pekan sehari tu lah tempat mereka cari rezeki, mereka jual kuih, sayur, buah2, ikan dan macam2 lagilah..masa kecik2 dulu kami adik beradik lah yang pergi tolong mak & abah meniaga..kadang2 sebelum kol 12pm semua barang jualan mak sudah habis dijual. Paling seronok bila meniaga masa musim perayaan, memang cepat laris. Kalau bulan puasa mak mulalah sibuk buat kuih muih untuk dijual seperti kuih bahulu, kerepek pisang, kuih putu kacang, buah rotan dan macam2 lagilah. Memang seronok sangat bila semua kuih muih habis dijual.


Tapi semua tu hanya tinggal kenangan, kenangan yang paling indah..

~kat sinilah lokasi Pekan Sehari tu..~

8 comments:

Freaky said...

indahnya kenangan dalam entri ni.. menarik. freaky x de pengalaman seperti ni

mas saari said...

huwaaaaaaaaaa...sedih!!
jom kita balik kampung sebelum puasa

Nens Collection said...

huhu..sedih rsnye bc n3 ni..huk huk..

Sal Saari said...

Freaky
memang indah dan sukar nak dilupakan

Mas
jom aku ikut jer..

Nens Collection
memang sedih tambah lagi bila teringat kat arwah..

Cik Sue said...

waaaaaa..nak balik gak..nak gi pekan sehari..nak mkn ikan patin masak tempoyak...waaaaaa nak jenguk pusara arwah mak & abah...waaaaaaa banjirlah ofis aku arini...waaaaaa rinduuuuuu nya...sob...sob.. =((

milo2610 said...

sy rindu kg sy jua...huhu..sgt t'sentap bca entry anda ni..sentap jiwa dan prasaan..t'tnya2..adakah suatu hari, sy trut mrasa apa yg anda rsa...

Nur Hawa Mohd Zin said...

awe tak pernah pergi pahang :) tak da sape dan tak da tujuan ke sana :)

Adzriel @ Liza AB said...

Alfatihah buat mereka... lama dah kak liza tak ke temerloh.