JiRan TetanGGa

Saturday 18 June 2011

Memori yang tidak dapat dilupakan sewaktu kecil

Assalamualaikum


Nak join contest tak?? Contest ini dianjurkan oleh Dr. Siti Hamidah, sila klik SINI untuk join.



Sebut pasal memori masa kecik2 ni memang banyak tapi banyak yang dah tak berapa nak ingat, almaklumlah sudah lama meninggalkan zaman itu. Tapi ada satu memori yang sentiasa segar dalam ingatan aku hinggalah sekarang. 


Start dari umur aku 7 tahun mak sudah suruh aku mengaji, Kelas mengaji tu biasanya diadakan selepas habis sekolah. Bertempat  disebuah surau lama kat kampung aku. Boleh dikatakan hampir semua ibu bapa akan menghantar anak2 mereka mengaji kat situ. Tiada bayaran satu sen pun yang dikenakan. Kelas mengaji tu bermula selepas solat zohor.

Kebiasaannya apabila sampai aje kat surau aku dan yang lain ambil Muqaddam atau Quran serta rehal kemudian letak dekat tempat masing2. Semasa hendak menunggu tok guru datang mengajar kami pun main2lah dulu..bukannya mengaji. Ataupun kami akan melepak kat kedai runcit kat seberang jalan yang betul2 berdepan dengan surau tu, sambil menghabiskan duit balance belanja sekolah pagi tadi. 


Apabila nampak aje tok guru apa lagi, mulalh masing2 kelam kelibut berlari masuk kedalam surau dan duduk diam2 ditempat masing2 konon2nya sedang mengaji. 


Yang syok mengaji kat situ sebab tok guru yang kami semua panggil 'aki' tu sangat baik dan suka bergurau senda dengan kami semua. Umur dia pada masa tu sudah lebih 60 tahun. Rambut dia sudah putih semuanya, wajah dia suci bersih. Kemana2 sahaja dia pergi dia akan mengayuh basikal tua dia, walaupun umur sudah tua tapi dia masih sihat dan kuat. Kami semua memang sangat sayang pada 'aki'. 


Sehinggalah pada suatu masa kelas mengaji tu terpaksa ditutup kerana 'aki' sudah tak larat dan uzur. Masa tu aku sudah beralih dari Muqaddam kepada Quran, tapi sayang aku tak sempat nak khatam. Semua ibu bapa terpaksa menghantar anak2 mereka mengaji ditempat lain. Akhirnya tok guru aku tu meninggal dunia pada umur lebih 70an kerana sakit tua.


Al-Fatihah buat arwah 'aki' semoga roh beliau ditempatkan disisi para solihin. Amin..
Aku tag 3 orang iaitu Ida, aCik Anie & cik Sue

2 comments:

IdaNurFieyda said...

al-fatihah..
nakal ye..patut la Dina pun nakal..
hehe..

Dr. Siti Hamidah said...

thanks join contest ni good luck ye sal saari..=)