JiRan TetanGGa

Thursday 28 April 2011

Lampin pakai buang atau lampin kain?? Mana satu pilihan anda..

Assalamualaikum 



Anda ada baby yang masih memakai lampin??? apa lampin pilihan anda, lampin pakai buang atau lampin kain..bagi ibu bapa yang guna lampin pakai buang, adakah anda pasti yang lampin tersebut selamat untuk bayi anda???


Ramai ibu bapa tidak tahu di dalam lampin pakai buang terdapat bahan kimia dioksin yang terhasil akibat proses pelunturan. Proses ini berlaku pada kertas yang digunakan bagi menghasilkan lampin pakai buang yang perlu dilunturkan supaya bersih dan putih. 


Selain itu, sejenis bahan iaitu sodium polyacrylate dimasukkan ke dalam lampin untuk membuatnya menyerap dengan banyak. Bahan ini akan bertukar gel apabila basah dan boleh menyebabkan kulit bayi menjadi kemerah merahan sekiranya lampin lambat ditukar.


Ruam lampin juga berlaku disebabkan alahan , kekurangan pengudaraan di dalam lampin. Ini sangat merbahaya kerana membiarkan bayi memakai lampin yang sama hingga berjam jama akan menyebabkan bakteria bertindak balas dengan ammonia dalam air kencing yang akan menyebabkam ruam lampin yang teruk.


Selain kesihatan, pemakaian lampin pakai buang selama 3 tahun menyumbangkan kepada 50% daripada keseluruhan sampah yang dikeluarkan dari rumah. Ini terbukti apabila lebih daripada 27 juta lampin pakai buang sampai ke tempat longgokan sampah di serata dunia manakala sehelai lampin pakai buang mengambil masa 500 tahun untuk reput dengan sendirinya. Sudah tentu ini akan mencemarkan alam sekitar.


Maka oleh kerana itu seorang ibu Nor Farhana Mohamad Fadzil telah memperkenalkann produk Cloth Diaper keluaran syarikat beliau, lampin kain ternyata lebih selamat jika dibandingkan dengan lampin pakai buang walaupun cara pemakaiannya agak rumit. Antara kebaikan Cloth Diaper ini ialah mudah dibasuh, selesa dan mempunyai pengudaraan yang baik untuk kulit bayi. Bayi juga akan lebih cepat belajar membuang air sendiri ditandas, kerana dengan memakainya mereka cepat membezakan antara basah dan kering. Ia juga terdapat dalam pelbagai corak dan warna yang boleh disesuaikan dengan baju bayi anda.





Penggunaan lampin kain ini sangat menjimatkan, harganya RM45 sehelai tapi boleh digunakan untuk anak seterusnya selagi lampin kain itu tidak rosak. Bertukarlah kepada sesuatu yang lebih selamat untuk bayi kita.

1 comment:

aizamia3 said...

insyaAllah tunggu a few more years.. akan kucari lampin itu.. ;)