JiRan TetanGGa

Thursday 10 March 2011

Amarah..

Assalamualaikum...


Anda pernah kena marah..atau memarahi..???? mesti pernahkan...kalau anak anak..kena marah ngan mak atau ayah jika buat salah...Kalau dengan boss..sebab tak buat keje, datang lambat, ponteng keje dan macam macam lagi lah.


Apa perasaan bila kena marah...
Ada ker antara anda ni yang bila kena marah happy dan senyum senyum jer..tak ada kannnn..kalau ada tu "nampak sangat menipuuuu.." (baca stail usup dalam citer HKBR). hehehe..
Kalau kena marah of couse lah menyirap darah ke muka...rasa nak penampar atau penyepak orang pun ada kann...kalau kita marah orang...tentu la rasa puas hati sangat sangat..


Patut ke kena marah atau memarahi...
Kena marah...memang patut la..kalau memang kesalahan tu berpunca dari kita..
Memarahi...patut juga..kalau memang si polan tu buat salah dengan kita. 


Tapi kalau nak marah atau memarahi tu..biarlah kena dengan situasi & keadaan...jangan lah marah main hentam kromo jer, manusia ni ada hati dan perasaan, yang tak pernah lari dari melakukan kesilapan. Orang kata..agak agak la.. 


Cara cara nak atasi marah..
Ada banyak cara untuk hilangkan rasa marah ni...cara yang aku selalu buat ialah pergi ambil wudhuk, InsyaAllah...kemarahan tu akan reda. Sebenarnya banyak lagi cara nak atasi marah ni..tapi tak perlulah aku terangkan satu persatu..rujuk jer kat internet.


Sebenarnya aku pun baru lepas kena marah ni, dengan siapa..??? Tak payah la aku bagi tau...nanti menjatuhkan air muka orang tu pulak..kan dah tambah dosa...
Sebab tu aku buat entri ni...bukan apa...saje nak lepaskan geraammmmmm yang terbuku dihati ni...


Sekarang barulah aku rasa legaaaa sikit...alhamdullillah..


Wassalam..





No comments: