JiRan TetanGGa

Friday, 4 March 2011

hantu..hantu..hantu..

Assalamualaikum...


Khamis malam Jumaat.... hehehe...kalu org dah kawin..malam ni malam sunat tau. Apa yg sunat tu..hehe paham2 je la sendiri...
Tapi ada juga yang suka mengaitkan malam Jumaat ni, malam untuk hantu2 atau roh2 berkeliaran...ngape ekkk..


Pastu yg tak tahan tu ase tiap malam Jumaat jer kol 9pm atau 10pm mesti ada citer2 hantu & seram kat t.v. Antara tajuk2 yg aku ingat..Kekasihku Seru, Niyang Rapik, Keliwon, Durja Ningsun dan macam2 tajuk lg lah. Untuk pengetahuan korang.. aku ni bukan lah dlm kategorikan penakut sangat...tp kalu dok sorang2 tobat la aku tak nengok citer ngope ini...alamatnya nak pegi bilik air pun takut. Dah tu tahan la sampai subuh walaupun rasa nak terkucil yg amat.....


Rasa2 korang la patut tak citer2 semacam dan seangkatan ngan hantu ni ditayangkan kat mana2 media hiburan...Cuba korang pikir2kan...


Tambah2 bagi yg ada anak2 kecik dibawah umur 18 tahun tu, tak kan nak bagi depa tengok kannnnn...takut kang ada yg mengigau atau meracau tengah2 malam....
Contoh mcm anak aku ler..depa ni kecik2 lagi, yg sulung pun baru 6 tahun, kekadang aku ni TERingin la jugak nak tengok citer2 seram ni tp time citer tu tayang anak2 aku tak nak tido lagi...suruh la depa g tido macam mana pun kalau depa tak nak tido tak boleh nak paksa gak..
Anak aku yg sulung memang suka tengok citer hantu ni, tapiiiiiiiiiiii....pastu mula lah takutttt... 
sampaikan nak tido pun mesti nak dok tengah2...kalu dok tepi nanti hantu mai kat dia...
Last2 terpaksalah aku buat keputusan drastik..jangan tengok langsung citer2 yg berkaitan ngan hantu2 ni. Yang tak tahan tu kalau tukar channel lain....uwaaaaaaa..mama..abg nak tengok citer hantu tuuuu....tp aku buat dono je..last2 dia diam sendiri...


Pada pendapat aku..bolehhhh bukan tak bolehhhh nak tayang citer2 hantu ni tp janganlah banyak sangat, dan kadang2 citer hantu tu melampau2 sangat...
Dalam Islam.. kita memang kena percaya akan kewujudan makhluk2 halus seperti jin syaitan & iblis ni sebab mereka pun makhluk ciptaan Allah juga seperti kita cuma mrk tu Allah tak nampakkan rupa n wajah sebenarnya. 


Jangan terlampau taksub dan percaya sangat dengan menda2 mcm ni silap2 nanti boleh jadikan kita syirik pada Allah...
Kepada ibu bapa sentiasalah awasi anak2 kita agar tidak terpengaruh sangat dengan cerita2 seperti ini. Atau dengan kata lain 'said no' kepada cerita seram atau hantu. Sebaiknya bagilah penerangan kepada mereka dengan sejelas yg mungkin agar akidah mereka tidak terpesong kelak.


Wassalam...










3 comments:

mas.saari said...

along;
ko kena paksa anak ko tido..baru ko boleh tengok..hehehe
best wooo tgk cite antu ni boleh jerit2 ketakutan...hahahaha

anak2 aku kalau sebut je mama nak tgk cerita hantu terus berdesup masuk bilik nak tido!

Sal Saari said...

ank aku tu bukannya senang nak surh tido..huhu

Cik Sue said...

afiq tu dah sah2 mmg penakut... =D